Enklare företagande
Vardagen som företagare består av väldigt många olika situationer, krav och administrativa behov som ofta ligger långt ifrån den kärnverksamhet som både drivkraften finns i och som lönsamheten genereras av. Som företagare är du oftast specialist inom din bransch men ofta är upplevelsen att inte tillräckligt mycket tid och fokus ges till kärnverksamheten. Vi är gärna ett naturligt stöd i vardagen och våra tjänster ger dig mer tid över.
Lönerutiner
I en djungel av regler och kollektivavtal hjälper vi er att hitta rätt. Vi kan sätta upp ett smart, molnbaserat och effektivt system för anställdas rapportering av tid och frånvaro med en inkluderad attesteringsfunktion som låter oss ta vid och upprätta lönespecifikationer och utbetalningslistor. Vi avslutar varje månad med en arbetsgivardeklaration på individnivå.
Fakturering, offert & order
Fakturering för utförda tjänster och sålda varor är en central rutin för de flesta företag. Vi kan vara behjälpliga med både rätt system och integrationer för att effektivisera processen samt att i vissa fall även hantera hela rutinen. En effektiv faktureringsrutin är viktigt för företagets kassaflöde.
Leverantörsfakturaskanning
Skanning av leverantörsfakturor är ett modernt, tidseffektivt och överskådligt sätt att hantera och attestera företagets inkommande underlag på. Vi kan erbjuda en anpassad lösning för detta med integration till flera olika ekonomisystem.
Påminnelse & inkasso
Är du bank åt dina kunder och har ni svårt att få till en hållbar rutin för att driva in förfallna kundfakturor? Vi kan hjälpa våra klienter med hantering av kundreskontran med tillhörande påminnelse- och inkassorutiner för att korta ner de dolda kredittiderna.
Ekonomibyrån tipsar
Nya restriktioner på grund av Covid-19
Med anledning av den rådande pandemin som nu kommit oss närmare igen måste vi på Ekonomibyrån tyvärr vidta åtgärder för att i största möjliga mån bidra till att minska smittspridningen för att skydda både Er och vårt team. Vi kommer ett tag framöver att behöva...
Vi önskar dig en trevlig sommar
Vi är otroligt tacksamma för alla fina kundsamarbeten under det första halvåret. Vi har kontoret bemannat hela sommaren men med begränsad personalstyrka.
Jobbmatchningsakuten – Matchningstjänst för företag
Många företag har drabbats hårt ekonomiskt av coronapandemin. Region Jönköping har skapat en mötesplats för företag som har olika behov utifrån sin nuvarande position.
Fler förändringar med anledning av Covid-19
I detta inlägg har vi samlat ännu mer information till dig för att du ska hålla dig uppdaterad om Coronaviruset. Tveka inte att höra av dig till oss om du har frågor eller funderingar.
Förändringar med anledning av Covid-19
I detta inlägg har vi samlat information till dig som företagare för att du ska hålla dig uppdaterad om den nya Coronaviruset. Här hittar du information om tillfälliga ändringar i lagar och regler som kan vara viktiga för dig att känna till.
Skatteverkets insatser mot fel, fusk och brottslighet 2020
Skatteverket har informerat om myndighetens insatser mot fel, fusk och brottslighet under 2020. Läs mer här.
Kravet på aktiekapital är nu 25.000
Den 28 november beslutade riksdagen att det lägsta tillåtna aktiekapitalet i privata aktiebolag sänks till 25 000 kronor från och med den 1 januari 2020.
Styrelsearvode ska beskattas i inkomstlaget tjänst – dom i HFD
Domen i Högsta förvaltningsdomstolen HFD innebär att det för tillfället får anses klarlagt att styrelsearvoden normalt ska beskattas hos den som utför arbetet i inkomstlaget tjänst.
Nya lagar och förordningar från den 1 januari
Ett flertal nya bestämmelser, lagar och förordningar trädde vid årsskiftet i kraft inom företags- och skatteområdet.
Lägre kapitalkrav för privata aktiebolag
Nu föreslår regeringen att det lägsta tillåtna aktiekapitalet i privata aktiebolag ska sänkas från 50 000 kronor till 25 000 kronor.